Wednesday, February 7, 2007

Endorfiner Rimmar På Delfiner

När jag springer tänker jag på saker som det jobbiga i mitt liv. Det är inte något som är stort som världshungern, men det är mina problem. Hur små dem än är så är dem mina.
Något som jag inte kan lösa på egen hand, så jag räcker ut mina händer och hoppas på att någon finns där.

Det är oftast avslappnande att springa. Man kan tänka klart och det är uppfriskande. Jag uppmuntrar mina vänner att springa mer eller göra något aktivt.

Endorfiner består av långa kedjor med hundratals aminosyror som också kallas för protein. En del protein kan även fungera som hormon, t.ex. insulin och en del tillväxthhormoner. Det brukar utsöndras när man motionerar, är stressad, förälskad och akupunktur. I motsats till andra naturliga substanser kan endorfin finnas kvar i blodet under flera timmar.
Det känns som att man blir "hög" av det att man inte vill sluta träna. Det är vanligt att det kan leda till "träningsnarkomani", som är en kombination av kemiskt beroende av endorfin och ett psykiskt beroende.

Tränar ni för mycket? Ni kan tänka på det.


Det ger en kick när man tränar, man känner sig fräsh, en helt ny människa, plus att det är skönt att basta en stund efter träningen.

Puss puss

1 comment:

LillEva said...

Du är ganska sansad och djup när du bloggar. Varför kan du inte vara sån i vanliga fall också? ;)